Dyżury w Katedrze Filozofii, ul. Rakowicka 16, p. 44a, IV piętro
Wszystkie dyżury zamieszczone są na platformie moodle i systematycznie aktualizowane
Plan zajęć w semestrze letnim 2020/2021
KONSPEKT ZAJĘĆ Z FILOZOFII DLA KURSU 26 h
1. Czym jest filozofia? Postawienie fundamentalnych pytań o źródła filozofowania, jego specyfikę oraz podstawowy sens.
Wyjaśnienie etymologii terminu „filozofia”, próba wyjścia od podstawowej sytuacji doświadczenia człowieka, który zmaga się z kwestiami istnienia, wartości, znaczeń i sensów, początku, celu i kresu ziemskiej wędrówki. Omówienie podstawowych działów filozofii.
2. FILOZOFIA PRZYRODY
Sposób filozofowania presokratyków. Ukazanie w ich pojmowaniu przyrody i całego kosmosu przejścia i odejścia od mitu do logosu, a więc drogi ku zdobyciu się na własne interpretowanie rzeczywistości, które z kolei otworzyło dla całej późniejszej filozofii perspektywę krytycznego myślenia i analizowania tego, co jest. Omówienie filozofii Talesa Anaksymandra, Anaksymenesa, Heraklita w kontekście pytania o archè (początek) rzeczywistości.
3. ETYKA
Sokrates i starożytne szkoły etyczne (Cynicy, Cyrenaicy, Stoicy, Epikureizm).
Odsłonięcie odmiennej perspektywy patrzenia na rzeczywistość w odniesieniu do presokratyków. Fundamentalną kwestią staje się sposób życia człowieka, jego postępowanie w stosunku do innych i całego społeczeństwa. Poprzez zwrócenie uwagi na to, kim i jakim powinien być człowiek ukazanie różnych klasycznych propozycji etycznych, mających uwydatnić rys życia szczęśliwego.
4. Etyka Arystotelesa (rodzaje cnót, pojęcie złotego środka, eudajmonii,)
5. Metafizyka Platona. Dualizm platoński, nauka o ideach, teoria poznania nauka o Demiurgu, dowody nieśmiertelności duszy ludzkiej. Metafora jaskini, metafora drugiego żeglowania.
6. Św Augustyn i św Tomasz z Akwinu – klasyczne nurty filozofii chrześcijańskiej w kontekście myśli średniowiecznej
7. B. Pascal pytając o człowieka w kontekście skończoności i nieskończoności, szczęśliwości i nieszczęśliwości, życia i śmierci, rozumu i serca jako władz poznawczych. Zakład Pascala.
8. Kim jest osoba? Co znaczy być osobą? Personalizm E.Mouniera i G.Marcela.
9. Pytanie o śmierć, cierpienie, sens ludzkiej egzystencji i kondycję człowieka w świecie w egzystencjalizmie ateistycznym A.Camusa, J.P.Sartra, E.Ciorana
10. Filozofia F. Nietzschego (analiza podstawowych kategorii nitzscheańskiej krytyki chrześcijaństwa: resentymentu, przewartościowania wszystkich wartości, woli mocy, nadczłowieka).
11. Czym jest wolność? Podstawowe rozróżnienia (wolność pozytywna, negatywna, zewnętrzna, wewnętrzna, determinizm, indeterminizm, autodeterminizm) wybrane przykłady z dziejów historii filozofii
12. Czym jest odpowiedzialność? Próba ujęcia odpowiedzialności jako drugiej strony wolności w wybranych koncepcjach odpowiedzialności XX w.(Husserl, Scheler, Buber, Ingarden, Weishedel)
13. Filozofia dialogu na przykładzie twórczości J.Tischnera, analiza fenomenu spotkania drugiego, odpowiedzialności za niego, wzajemnej więzi i obcowania z drugim. Próba odpowiedzi na pytania o zło i dobro w przestrzeni ludzkich odniesień i ich autonomii działania.
Literatura obowiązkowa: A. Węgrzecki, Zarys filozofii wyd. UE,Kraków 2011
Literatua uzupełniająca: T. Gadacz, O umiejętności życia, wyd. Znak, Kraków 2002
J. Filek, Życie, etyka, inni, wyd. Homini, Kraków 2010
Wprowadzenie do zagadnienia etyki biznesu (przykładowe definicje, rozróżnienia, wskazanie podstawowych trudności stosowania zasad moralnych w praktyce
Problem kłamstwa, blefowania, oszukiwania i manipulacji w biznesie
Literatura obowiązująca do wykładu:
Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2004 (lub II wydanie z 2012 r)
Literatura uzupełniająca:
Chrysides G. D., Kaler J. H.: Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa, PWN 1999
K.Kietliński,V. Martinez Reyes,T. Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
"Biznes, etyka, odpowiedzialność", pod red. W. Gasparskiego, Wyd. PWN, Warszawa 2012